Meten is weten. Wie noemt deze wijsheid niet ooit een keer? Het onderzoek naar de bekendheid van garageformules (via Aftersales Magazine) zal voor hen aanleiding zijn te achterhalen waar ze iets hebben laten liggen. Of, hoe ze zich beter kunnen profileren. Wie wil zijn werkplaats nou niet (beter) gevuld hebben?
Hoewel we weten dat ‘banden niet het meest sexy onderwerp’ bij de automobilist is, steken de bandenformules uit boven de universele ketens. Maar zelfs de top 3 kent grote verschillen.
Iedere formule heeft dus zijn uitdagingen om ofwel plek(ken) te winnen ofwel te consolideren. Eén ding zeg ik hardop: (veel) adverteren en roeptoeteren is niet zaligmakend.
In gesprekken haak ik wel eens in op kansen om méér uit je naam te halen. De reactie die ik dan direct hoor, is dat dit geld kost. Zeker, maar geldt dat dan niet voor adverteren?
Actief de markt bewerken, in de gedachtewereld van de klant komen – hoewel DE klant niet bestaat – en zorgen dat je slimme, lange-termijn-communicatietrajecten start, zijn eerste voorwaarden om een hoge positie te claimen. En te behouden.
Dat zijn stuk voor stuk uitdagende onderwerpen. Communicatie-oplossingen zijn altijd maatwerk. Maar het begint met het bedrijf, de keten, zelf en welke stip zij voor zichzelf aan de horizon (durven) zetten.
Daarom is werken aan naamsbekendheid, reputatie en imago zo uitdagend. Met creativiteit zijn er vele middelen effectief in te zetten.