Ieder bedrijf heeft nieuws. Over nieuwe diensten en producten of over medewerkers en successen. Maar o wee, we verspreiden het in de meeste gevallen helemaal verkeerd! ‘Doe maar een nieuwsbrief, dan kunnen we ‘alles’ delen’, hoor ik regelmatig.
Prima ding trouwens, een digitale of old fashioned geprinte nieuwsbrief. Noem die, als u een Nederlands publiek hebt, ook gewoon zo en niet ‘newsletter’…
Oké, de nieuwsbrief. Uitstekend middel dus om het actuele nieuws te delen en – met mate – aanbiedingen te melden. Toch ervaren steeds meer mensen al die nieuwsbrieven als ‘terreur in de inbox’. Ofwel, uw communicatie kan ook doorslaan.
Doe het slim
De halve wereld heeft hem ontdekt. En bijna de halve wereld heeft er een commercieel doel mee voor ogen. Eerlijk is eerlijk, dat is uiteindelijk de bedoeling: dat u contact hebt met uw doelgroep.
Doe dat slim! Verpak uw nieuws als leerzame informatie en beperk het aantal onderwerpen. Ofwel, vermoei uw lezer niet, maar boei hem!
Less is more
Onlangs kreeg ik een digitale nieuwsbrief die begon met ‘Met veel genoegen zenden wij u, mede namens onze partners, deze nieuwsbrief.’ Ik haakte al af. Dat klonk en gaf hetzelfde gevoel wanneer ik welkom wordt geheten op een website. Totaal overbodige opening!
Maar daarna sloeg ik achterover: 14 (!) onderwerpen, elk minimaal 40 regels lang! Ik verzeker u, dat leest geen mens! Al helemaal niet omdat we zoveel nieuwsbrieven ontvangen; ‘terreur’, weet u nog?
Maak nieuwsgierig
Dit voorbeeld staat niet op zich. Neem u in acht, zou ik zeggen. Beter (heel) korte interessante teksten en doorlinken naar uw site, dan uw ontvanger afschrikken. En beheers uw taal…
Houd óók rekening met Europese regels voor het delen van informatie. Er is risico op pittige sancties.