Is de PR- of communicatiemanager – aangesteld of ingehuurd – een negatieve dissonant? Veel collega’s op diverse niveaus kijken al snel met zo’n blik tegen hem aan.

Hoe komt dat toch? Is dat omdat hij bij allerlei plannen altijd beperkingen lijkt te zien? Tenminste, als hij zijn taak serieus oppakt en doet wat verwacht mag worden.

Want de PR manager is ‘opgeleid’ resp. heeft de beroepsopvatting én kwaliteit om het bedrijf een spiegelvoor te houden. Het wat als is als het ware vergroeid met zijn beroepsuitvoering. Niet plichtmatig roepen ‘kan niet’, maar altijd weer positief kritisch zijn is zijn plicht.

Vooruitgang voor het bedrijf is slechts te boeken als je de risico’s weet in te schatten of minimaal bespreekbaar maakt. Dát mag van de PR manager verwacht worden. Dat er op z’n minst iemand in het bedrijf de moed heeft om even “wacht even, hebben we de keerzijde al benoemd?” durft te roepen. Ondanks de enorme drive en passie van de directie. Niet verwonderlijk dat (levens)ervaring dan eveneens sterk meetelt.

‘Bezint eer ge begint’ luidt niet voor niets het spreekwoord. Kijk eerst eerlijk(!) naar de mogelijke keerzijdevan je actie en naar mogelijke negatieve reacties. Zijn die in kaart, dan ga je met vertrouwen elke nieuwe stap of actie aan! Dát nu vind ik één de hoofdtaken van ‘PR en communicatie’; al járen!

Het vergt ‘slechts’ enige moed en organisatie om zo’n reflectiepunt voor je bedrijf te hebben.

Dat je ook heel goed kunt inhuren. Probeer het maar eens!