Als ik zeg dat media wekelijks honderden persberichten krijgen, dan zijn velen verrast. Oorzaak: zelf delen ze (té!) weinig met de pers, dus waarom ontvangen journalisten dan zo veel persberichten? Maar het is echt zo.
Zorg dus dat jouw bericht opvalt. Daarvoor zijn er 5 cruciale stappen.
- Zorg voor nieuwswaarde
Doe dit met actuele, harde, onderwerpen ‘uit eigen stal’. Heb je die niet, dan kun je nieuws ‘maken’: haak in op actuele onderwerpen.
- Een onderzoek helpt jou(w pr-plan)
Nog een kans: doe een onderzoek, want journalisten zijn gek op data omdat ze van daaruit verder kunnen schakelen. Of gun een medium exclusiviteit; wie weet werkt een onderwerp voor jullie beide.
- Zet je nieuws bovenaan
Zet de journalist direct op scherp: zet je nieuws in je inleiding. Niet eerst een verhaal, maar snel de feiten en het belang noemen. De eerste regels bepalen over need to know of nice to know (beide kan een reden voor een persbericht zijn, overigens). Vergeet in de inleiding dus niet de W’s en de H.
- Vergeet niets, maar voorkom een kerstboom
Neem alle relevante gegevens omtrent het onderwerp op; niet meer en niet minder. Zo help je de journalist bij zijn job. En vergeet niet beeldmateriaal mee te sturen of beschikbaar te stellen.
- Val op met een knallende kop
Om tussen alle persberichten op te vallen, richt je je tot de juiste journalist. Of anders zorgt jouw opvallende, knallende kop dat je opvalt. Richt je je op de lokale markt? Zet dit in de kop. En houd deze kort! Is je bedrijf (nog) niet bekend? Wees dan wijs en niet ijdel: noem de naam niet in de kop.
- Kies de juiste timing
Weet wanneer je een persbericht verstuurt naar social media en nieuwsbrieven en naar printmedia; in dat laatste geval ken je de deadlines. Let ook op speciale dagen want voor je het weet ‘zakt jouw bericht uit krant, magazine, nieuwsbrief’. Bij speciale edities ga je eerst contact opnemen.
Zorg dat er over je gepraat wordt.
Niemand had gezegd dat een persbericht effectief versturen een easy job is… Zet ‘m op.