Als bedrijf wil je een goede reputatie. Ofwel, eigenlijk bedoel je: veel klanten – nog afgezien dat ‘veel’ voor iedereen iets anders kan betekenen. Maar hoe doe je dat, veel klanten?

Nou kan ik allerlei ‘professionele’ termen loslaten op het vergroten van reputatie. Volgens mij is de kern echter in eerste instantie dat je niet ‘buiten’ kijkt, maar ‘binnen’. Je weet wel, buiten winnen = binnen beginnen…

Je eigen mensen maken je organisatie, je zaak. Zij vormen het fundament onder jouw reputatie resp. die van het bedrijf of merk. Niet in de laatste plaats door ál hun gedragingen online en offline en de verweving van social media in bedrijfsprocessen en privélevens. 24/7, wel te verstaan. Mede door de social media is ‘buiten’ ‘binnen’ geworden.

Je medewerkers zijn je merkwerkers:
Zij zijn in het algemeen trots op hun werk(gever), maar weten niet hóe dit te uiten. Dat moet je proberen te sturen en wellicht zelfs te faciliteren. Bijvoorbeeld door hen een stem te geven.
Zij zijn – mede soms uit eigen belang (persoonlijke branding) – actief op social media. Door het communiceren over werk en successen, kan je eigen bedrijf of merk hiervan profiteren.
Zij vinden het leuk verhalen over hun werk(gever) te delen. Help hen door meer mogelijkheden te geven van corporate content die gedeeld kan worden.

Wat ik maar wil zeggen: hélp je mensen hun trots te delen met hun eigen netwerken. Stuur op de onderwerpen die je als bedrijf belangrijk vindt en hoe zij daarmee om kunnen gaan. Geef voorbeelden op welke manier zij iets kunnen delen en daardoor bijdragen aan de bedrijfs- en merkreputatie.
Doordat ze dat als een actieve rol ervaren, zal de trots hoogstwaarschijnlijk zelfs toenemen. Echter, laat het nooit zijn alsof zij beperkt worden. Want dan schiet je toch echt in je eigen voet.
Wie meer wil weten: harry@eldapr.nl.