‘Less is more’… Een begrip dat we vaak te pas en te onpas gebruiken. Toch durf ik het hier aan deze kop te gebruiken. Want minder is meer (niet: voor minder heb je meer).
Wat is namelijk het geval? We hebben allemaal te kampen met een zeer menselijke eigenschap: als we iets weten, willen we erover vertellen. Wij willen informatie delen, laten merken dat we ‘er toe doen’; zo werkt dat nu eenmaal.
We zien dat ook terug in communicatie. Die ‘informatie-bubble’ is bij een bedrijfscrisis ook precies waar journalisten naar op zoek gaan: aan de achterdeur werknemers uithoren. Werknemers die geen mediatraining hebben gehad en graag hun kennis (informatie) delen. En de schade is geschied.
Iets soortgelijks gebeurt als mensen een tekst schrijven voor een artikel of een persbericht. Want ‘alle punten zijn zo belangrijk’. Wel, voor ú zijn ze vast allemaal belangrijk.
Voor de ontvanger en dus uw klant is dat niet het geval. Die wil weten waarmee u hem of haar kunt helpen. Dat bereikt u niet met een overdaad aan informatie. Voorkom het kerstboom-verhaal. Daar staat veel te veel in.
Schrijven – goed schrijven – is strepen. Beperk het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden, u heeft ze niet bij elk zelfstandig naamwoord nodig. En schrijf niet commercieel. Mensen doorzien dat snel en bij een persbericht laten journalisten het verdwijnen in het grote grijze archief. Less is more, dus.