Van oudsher zijn we in het PR-vak gewend om voor klanten onder andere persberichten te schrijven en te versturen. Natuurlijk kun je ons om veel meer (communicatie) vragen, maar laten we even bij ‘het persbericht’ blijven.
Tot nog niet zo heel lang geleden stuurden we dat naar de journalist. Die plaatste dat dan. Hij had voldoende ruimte en was de alleen-beslisser qua nut en actualiteit voor zijn doelgroep. Echter, enerzijds zijn de ruimte minder en redacties kleiner geworden en anderzijds zijn bij het echte nieuws social media veel sneller.
Toch kunnen PR-mensen bij al het andere nieuws de, vaak sterk uitgedunde, redacties nog steeds uitstekend helpen.
Journalisten hebben tegenwoordig meer belang om onderwerpen te kunnen uitdiepen. Wie zijn PR en communicatie goed doet, gaat vooraf in overleg met journalisten. We gaan meer en meer toe naar een 1-op-1 aanpak.
Het is duidelijk dat dit een intensievere werkwijze is. Maar, goed uitgevoerd levert die resultaat op. De uitdaging naast een goede tekst is, dat (interne) klanten zich realiseren dat zonder goede investering slechts magere – of geen – resultaten behaald worden.