Bijna geen branche of ‘men’ rept over de noodzaak van social media. Maar, vraag ik me dan af, om wat ermee te doen?
In bijna alle gevallen komen bedenker en uitvoerder éigenlijk niet verder dan een andersoortige – digitale – brochure over zijn of haar bedrijf. Social media heet het toverwoord te zijn. Ik vind van niet. Velen gebruiken het veel te zendergericht; te veel old school.
Social media kan nuttig zijn, kan een aanvulling zijn. Maar het is zéker geen versterking als je het inzet ‘omdat mijn buurman en concurrent het ook doet en omdat het echt eigentijds is’.
Het wordt tijd af te stappen van dat traditionele denken. Tijd om internet vóór je te laten werken en er niet steeds maar weer nieuwe informatie op te zetten. Dát is het oude communicatiemodel. Dat gooi ik niet (helemaal) overboord, maar ik vind dat serieuze bedrijven hier een stap vóór moeten zetten.
De middelen zijn er, dus waarom ga je niet aan de slag om informatie vanaf het internet actief naar je toe te halen? Om je nieuwe klanten te vinden op het moment dat hij zijn eerste vraag stelt? Zet daarna communicatie effectief in en je vergroot je klantenbestand en werkt aan versterking van je omzet!