Afgelopen week sprak ik een retailer over nieuwe initiatieven. Hij vertelde met stelligheid nooit als één van de eersten een nieuwe marketingtool in te (willen) zetten.
Die opmerking móest ik natuurlijk opvolgen met de Waarom-vraag. Want per slot van rekening was hij afhankelijk van verkoop aan consumenten. Dan zou je verwachten dat, als een nieuwe tool kansen biedt hij deze wel snel zou inzetten. Dus, Waarom?
Heel eenvoudig, zei hij. Ik kijk eerst of die tool bij concullega’s aanslaat en effect sorteert. Dat begrijp ik niet, zei ik, dan loop je toch altijd achter en laat je anderen alle ruimte? Tja, was zijn repliek, dat moet dan maar. Maar ík ga niet voorop lopen. Dan geef ik misschien wel geld uit aan iets dat helemaal niet succesvol is! Da’s doodzonde, dat kan ik beter gebruiken!
De vraag in deze is of je als ondernemer / retailer voorop wilt (of moet) lopen of niet. Kun je als eerste of één van de eersten een kansrijke nieuwe marketingtool inzetten, zou je dat dan doen? Naar mijn idee schept dit veel kansen, waarmee je meer klanten binnenhaalt. Zo kun je extra omzet genereren. En een voorsprong nemen op je concurrenten; die liever afwachten… (zoals de ondernemer die ik sprak).
Of zou het uit wantrouwen zijn, dat deze ondernemer zo reageerde? Was hij bang zijn kop – misschien – te stoten en wilde hij niet toegeven dat een nieuwe tool ook leermomenten oplevert en ‘de boel weer opfrist’? Misschien had hij toch beter een extern (communicatie)klankbord kunnen vragen om mee te denken.