Soms zijn ondernemers onnavolgbaar. Ligt extra omzet, hoe bescheiden per geval ook, voor het grijpen en dóen ze er niets mee…

Neem nou het autobedrijf waar ik tweemaal per jaar mijn bandenwissel laat doen. Ik sta erbij en kijk ernaar: op twee velgen worden nieuwe banden gelegd, dus logisch dat die gebalanceerd worden. Vervolgens wil de monteur de andere velgen zo onder de auto monteren. Dus vraag ik ‘wil je die svp ook even balanceren?’ Zijn antwoord? ‘Als u dat wilt’.

Ongelooflijk, toch? Als u dat wilt…
Nee, dat doe je automatisch en vertelt de klant en passant dat je dat doet om zeker te weten dat ze goed gebalanceerd onder de auto komen. Zodat u, beste klant, veilig en comfortabel en zonder extra slijtage en brandstofverbruik uw kilometers kunt maken. Dat dit de kleine meerprijs meer dan waard is.

Eigenlijk kon ik het de monteur nog niet eens kwalijk nemen. Zijn baas had hem hierover moeten instrueren! Als het bedrijf dit bij iedere wisselklant laat liggen, dan laat hij toch omzet liggen. Kortom, meer omzet uit dezelfde klantengroep. Want vele kleintjes maken nog steeds een grote.

Afijn, bij het (opnieuw) balanceren blijkt dit wel degelijk nodig te zijn. Ik sta erbij en kijk ernaar.