Klanten zijn mensen zoals jij. Dat is niets nieuws. Dus gaat er haast per definitie iets mis. De hele dag.
Dat geeft niet, dat hoort bij het leven en menszijn. Wat dat te maken heeft met deze column? Volgens mij deze: dat iedere ondernemer vooral moet beseffen dat hij/zij zich wel wil onderscheiden, maar dat veel zichtbaarheid ook problemen geeft.

Hoe je die problemen oplost? Afhankelijk van wat je zoekt, zijn daar vele coaches voor. Óf je kijkt eens oprecht naar je communicatie.
Wat vertel je waar? Doe je daar beeld bij? Hoe eerlijk en hoe menselijk ben je? Werk je samen of (ver)pruts je (het) alleen?

Veel meer is te winnen door enerzijds een strak plan op te stellen over hoe, wat, waar en wanneer te communiceren – of daar hulp bij te vragen – en anderzijds door je kwetsbaarheid te tonen. Lastig dat laatste? Ja. Moeilijk dat eerste? Nee; en dat laatste ook niet, als je het met jezelf eens bent dat je het niet allemaal alleen kunt!

Beide zijn niet moeilijk; zeg ik. Je moet ‘alleen’ lef hebben: A) om je kwetsbare kant te laten zien (schrijf eens op waarin je vindt dat je een kluns bent) en B) om een plan op te stellen om écht aan zichtbaarheid te werken (hoe en waar wil je gezien worden, waar wil je heen).

Zet dan geen halve stap, maar werk het hele plan af! Zichtbaarheid begint niet (alleen) bij onderscheidend vermogen. Het is breder en omvat ook je producten, je aanpak, je kwaliteit en transparantie en uitstraling, je terugkoppelingen, etc.
Het heeft alles met jou als mens en ondernemer te maken. Kortom, het heeft alles met je communicatie (-plan en -aanpak) te maken.

Een keer sparren? Geen probleem. Kost je niets (behalve tijd en een kop koffie).