Deze week sprak ik een hardwerkende ondernemer, die zijn best doet een gezond bedrijf te runnen. Een bedrijf dat andere bedrijven in staat stelt zich te presenteren en daardoor te scoren. Hij is dus afhankelijk van (veel) verkoopgesprekken. Van wat hij vertelde, stond ik perplex… Niet omdat ik nou zo naïef ben, maar ik schatte de huidige mores hoger in.
Hij is geen klager, eerder het tegenovergestelde. Als ik dan hoor dat ondernemers die hij benadert voor een bijeenkomst, niet eens de moeite nemen gewoon te reageren, dan krab ik me achter mijn oren. Maar erger dan dat: dat ze zeggen te komen en dan – zonder bericht, wel te verstaan – gewoon niet komen. Bestaat er dan helemaal geen moraal meer onder ondernemers? Om elkaar gewoon te benaderen en te behandelen zoals je zou willen dat je zelf behandeld wordt? Want ik weet zeker, als dat type ondernemers zoiets zélf ervaart, dan schreeuwen ze moord en brand. Maar gelukkig, u bent niet zo.
In de business van deze ondernemer heb je fysiek 1-op-1 contact en bespreek je voorwaarden en dergelijke. Daarbij maak je in eerste instantie mondelinge afspraken. Op de een of andere manier, merkt hij, zijn die blijkbaar niets waard. Zonder opgave van reden worden die afgezegd. Liefst bij voorkeur per e-mail of sms… Hoezo, persoonlijk zaken doen?
Als ik dergelijke verhalen hoor, vraag ik me af of dat een tijdsbeeld is? Zijn we zo ver gezakt dat we elkaar een reden om niet verder te gaan, niet meer durven zeggen terwijl we elkaar in de ogen kijken? Ondanks de crisis waar we ons met z’n allen doorheen geknokt hebben? Van wie zo handelt vraag ik mij af hoe zij – communicatief – zelf zaken doen.
Dus, collega-ondernemers, hoe doet u uw zaken? Wat zijn uw normen en waarden? Het lijkt mij onnodig dat we onderling dergelijke negatieve energie opwekken?! Want dat geldt niet alleen voor de ondernemer die ik sprak, maar ook voor hen die hem in de steek lieten. Ik weet zeker dat zij éérst met negatieve energie zitten, vóórdat ze besluiten op de meest onpersoonlijke manier van afspraken af te zien. Ik hoop dergelijke ondernemers niet tegen te komen…