Vraag jij je af waarom je bedrijf niet zo hard groeit als je zou willen? Weet je zeker dat je alle opties die je hebt ook effectief inzet?
Als je nog hetzelfde doet als – pakweg – drie, vier jaar geleden, dan is de kans groot dat je inmiddels achter de feiten aanloopt. De wereld is veranderd, de klant – zowel B2C als B2B – ook. Kortom, als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Je komt niet meer ‘bij hen binnen’ als je nog steeds van je product, je dienst uit gaat. Klanten zoeken oplossingen, geen producten. Tenzij ze een nieuwe autoband zoeken; en dan nog. Ze willen graag zaken doen met een leverancier die zich verplaatst in hún probleem. Die empathisch vermogen heeft en, hoe zal ik het zeggen, die verder kijkt dan zijn eigen portemonnee.
Een recent praktijkvoorbeeld van productgericht denken en handelen:
Een telemarketingbedrijf belt in opdracht van een landelijk dagblad om navraag te doen na een proefabonnement. Schijnbaar heeft die krant dringend abonnees nodig. Want het is al de tweede nabelronde sinds het proefabonnement een half jaar geleden…
Maar vooral de manier van benaderen: wij hebben een krant en willen die u verkopen. Niets van ‘wat zoekt u’ of ‘wij lossen met goede artikelen uw informatiebehoefte op’. Gemiste kans!
Steeds vaker hoor en merk je het adagium ‘geven loont’. Ofwel, éérst laten zien ‘wat je waard bent’ en dan zaken gegund krijgen. Dat aanbieden en duidelijk maken van je houding kan natuurlijk al in je teksten en je aanbod. Laat je toekomstige klant maar zien en lezen dat je méér doet dan hij vraagt; dat je echt klantgericht bent ingesteld.
Kost dat moeite? Dan kun je Elda PR als ervaren communicatiebureau inschakelen. Grote kans dat wij verder kijken en tegelijkertijd je positionering en naamsbekendheid een boost kunnen geven…