Receptionist: “Meneer, uw voorbanden raken versleten. Wij adviseren 2 nieuwe banden.” Ik: “Oh, en wat kost dat?” Receptionist: “Bij uw onderhoudsbeurt een meerprijs van 412 euro, meneer.”
Klinkt dit bekend? In elk geval werd ik er onaangenaam door verrast en ben benieuwd hoe u daar tegenaan kijkt?
Anderhalf keer extra
Jammer voor die receptionist, maar die deal ging dus niet door. Wat een geld! Voor 66 euro koop je dezelfde band (A-merk, zomerband, gangbare uitvoering 205/55H16 91H) online! Reken er een paar tientjes voor montage en balanceren bij en ik ben met 2 banden voor pakweg 160 euro klaar. Dat is héél wat anders dan een bedrag dat ruim anderhalf keer extra is. Voor die dealer gold, wég omzet!
Weg goede gevoel
Wat ik het ergste vond, het was bij een dealer van een premiummerk. Daar was ik de afgelopen jaren juist zo enthousiast over geworden. Want het positieve verschil met ervaringen met enkele onafhankelijken en volumemerk-dealers was aantoonbaar.
Voor mij persoonlijk terug bij af dus. Helaas. Wat betreft het branche-imago: blijft men dan volharden om klanten ‘pootje te lichten’? Anders kan ik het niet verklaren, als er dergelijke prijzen voor banden worden gevraagd.
Gemiste kans
Maar wat liet die receptionist liggen, zo in begin oktober? Juist, vragen of er geen winterbanden nodig zijn. Dan had hij zichzelf een extra, betere, kans van slagen gegeven; tenzij hij voor 4 banden 800 euro zou hebben gerekend…
Dienen, Bedienen, Verdienen
Toch schuilt hier een nog grotere misser achter. Als dienstverlenend bedrijf geldt volgens mij in een succesvol businessmodel deze drietraps raket: dienen, bedienen, verdienen.
Ofwel, ondernemers en hun mensen – óók de autobedrijven – zijn er voor de klant en niet andersom, zijn zich bewust van wat de klant wil en helpen optimaal daarbij en daardoor verdienen zij een goede boterham. Met klanten die willen terugkomen…
Teveel autobedrijven vergeten de samenhang van de drie basisgedachten. Die slaan één of zelfs twee stappen van de raket over. Dames en heren garagisten: korte-termijn-politiek!
Train uw mensen, schud ze wakker en ga verdienen! Wees zuinig op uw bedrijf (en naam); het heeft al zoveel uitdagingen. Vraag ons gerust om advies.