Berichten over nepnieuws beheersen de media; online én offline. Betekent dit dat je geen bericht meer kunt geloven of kunt versturen? En dat terwijl je met je bedrijf wilt opvallen!
Communicatie is het besef dat álles wat je doet, communicatie is. Van logo en foto’s tot teksten, brochures, video’s en alle externe contacten. Oók van je medewerkers.
Nepnieuws en de gevolgen dus. De functie van journalist stond al onder druk en staat dat door mogelijk nepnieuws extra. Gevolg: ze zijn kopschuw bij aangeboden nieuws.
Free publicity – earned media – blijft belangrijk. Heeft de meeste impact; nog steeds. Dus wil elk bedrijf dat ‘stukkie-in-de-krant’ (of vakblad). Hoe kom je dan toch in de geprinte pers? Volg de regels.
Bied geen branded content aan; ofwel een advertentie als journalistiek stuk. Is gedoemd te mislukken. Wat mag wel om de journalist voor je te winnen?
Maak hem blij met een goed verhaal, waarmee jouw bedrijf het nieuws haalt. Dat is win-win.
Houd hier rekening mee:
- Gebruik geen ronkende taal, wees geen verkoper.
- Je bent specialist, dus durf als specialist trends te duiden.
- Communicatie is people’s business. Laat je medewerkers spreken, bedenk story formats. Medewerkers worden merkwerkers.
- Schrijven is strepen. Juristen en CEO’s weten dat als de beste. Laat weg, die bijvoeglijke naamwoorden. En vermijd de overtreffende trap.
- Bedenk koppen die de lading dekken; denk aan je reputatie!
- Heb je niets te melden, dan meld je ook niets!
Het contact met redacties en met lezers op social media is als krediet op de bank. Maak je je verhaal niet waar, dan verdampt het waar je bij staat.
Schrijf teksten en bedenk concepten waarbij je je eigen organisatie vanaf een afstand bekijkt. Moeilijk? Schakel een professional in.