Als je vele (marketing)sites mag geloven, draait het tegenwoordig allemaal om contentmarketing. Maar wat is dat? Content betekent niets anders dan inhoud, daar vertel ik niets nieuws mee. En, eerlijk is eerlijk, contentmarketing is ook niet echt nieuw.

Ik hoor je denken ‘hoe zit dat dan?’. Het is net zo eenvoudig als doeltreffend: als het gaat over inhoud, dan gaat het simpelweg over public relations en communicatie! Juist, Good Old PR.

Waar PR zich al jaren bekommert over inhoudelijke boodschappen en relaties, lijkt het nu net of contentmarketing een nieuw uitgevonden begrip is. Ik vind dus van niet.

Want hoe anders dan met relevante berichten – in relevante media – zorgde je tot nog toe dat je met je bedrijf/product via PR met de juiste boodschap bij de juiste doelgroep kwam…?
Ik vind het meer oude wijn in nieuwe vaten, een sexy benaming voor vakwerk dat al jaren als public relations wordt uitgevoerd. En ja, PR is ook breder dan alleen content; gelukkig maar.

Wie het goed wil doen, richt zijn pijlen op geïntegreerde communicatie: een eenduidige boodschap via alle ingezette kanalen (online én offline), die aansluit op je marketingdoelstelling. Een lastig traject, waarbij de hulp van ervaren professionals belangrijk is.

Tegenwoordig wordt contentmarketing als belangrijke component gepromoot. Hierbij bestaat het proces volgens de ‘geleerden’ uit 6 stappen: plannen, produceren, publiceren, promoten, participeren, peilen; na de laatste stap volgt weer het plannen.
En wat deden en doen we met PR? Inderdaad!

Bovenstaande lost jouw content- en reputatieprobleem niet op? Stuur een mailtje (harry@eldapr.nl), dan pakken we het samen op.