Ondernemers kunnen hun (externe) PR-/communicatieadviseur soms maar moeilijk plaatsen. Ja, het is een aardige vent respectievelijk vrouw. En hij/zij heeft ook goede suggesties, pakt aan en schrijft lekkere teksten. Maar… wat is het vaak vervelend dat diezelfde adviseur je telkens ‘in de spiegel laat kijken’. Overal ziet hij een belemmering of schetst een scenario dat je als opportunistische, aanvallende ondernemer niet wilt horen.

Lastig is dat toch, dat je adviseur zo’n realistische kijk op zaken heeft. Hij is gewoon eigenwijs! Als ondernemer wil jij vooruit, je wilt ondernemen! Dan ben je snel geneigd zijn advies toch maar ter zijde te schuiven en hem simpel als uitvoeringsorgaan te zien. Veel gemakkelijker…!

Communicatie begint met (goed) luisteren. De deskundige adviseur heeft dus een groot empathisch vermogen; naast een enorme schat aan (levens)ervaring en brede branchekennis. Dat maakt hem enerzijds toegankelijk en anderzijds kun je hem niet in een hokje plaatsen. Ja, ook dát is lastig…

En dan blijkt je adviseur ook iemand die op een podium kan staan. Niet alleen voor zijn eigen bedrijf, maar die zelfs jóuw boodschap voor het voetlicht brengt. Dankzij zijn empathisch vermogen leeft hij zich in in het verhaal van jouw bedrijf en product of dienst. Dat maakt van de adviseur meer dan alleen een uitvoerder.

Tegelijkertijd zit hij vol zinvolle suggesties (“kosten altijd geld!”), heeft hij een ‘lekkere pen’ en goede media-ingangen; dat is zijn toegevoegde waarde, dat is interessant. Geloof nou maar dat, als hij tegenwerpingen heeft op een item dat jij interessant vindt, hij weet waarover hij het heeft. Of het nu over een persbericht gaat, een filmpje, een fotosessie, een actie, een… … Geloof hem maar.

Zeker, de adviseur moet weten wat zijn opdrachtgever wil. Als hij goed heeft geluisterd, dan beperkt hij zich ook tot het eigenlijke doel. Toch zal hij regelmatig vragen ‘Moet je dat willen?’, ‘Is dat in het voordeel van je bedrijf?’
Dat is het spanningsveld waarin hij denkt en werkt. Hij helpt je jouw strategie en bedrijfsdoelen uit te stippelen. Hij weet wanneer je welke middelen waarvoor kunt inzetten. Durf daarin eens mee te gaan. Anderzijds weet hij ook wanneer je juist even stil moet zijn. Durf daar dan ook in mee te gaan.

Hoe eigenwijs je PR-/communicatieadviseur ook kan lijken, altijd heeft hij het einddoel voor ogen. Een goede reputatie en goed imago op basis van de juiste berichten en met de slimste aanpak. Geef hem dat podium in je bedrijf en je ziet hoe waardevol hij voor jou en je bedrijf is.

Met alle bovenstaande uitdagingen helpt ELDA PR – Public Relations & Communicatie met plezier!