Zij waren als generatie vroeger al tamelijk militant. En ze zullen nóg een keer de boel veranderen, op z’n kop zetten.
Bedrijven en maatschappij: bereid u voor op de YOLD, de young old zoals de Japanners mensen tussen 65 en 75 typeren; ofwel de actieve jongere oudere!

Geboren tussen pakweg 1945 en 1965, ‘weggezet’ als babyboomer, wordt een hele generatie bij pensionering geacht rustig achter de geraniums te gaan zitten. Zoals al die generaties daarvoor óók deden.

Ze doen het anders!
Wel, zet dat verwachtingspatroon maar opzij. De generatie van de yold gaat het anders doen, dóet het al anders. Zij werken juist lekker door. Werkgevers of opdrachtgevers zouden er blij mee moeten zijn.
Want eerlijk is eerlijk, als je al die ervaring nog een paar jaar aan boord kunt houden respectievelijk hen als externe adviseur kunt ‘uitknijpen’, dan zou je gek zijn als je het niet deed!

Niet onderdoen
Wat zegt u, is deze groep kwetsbaar en vaker ziek? Niets is minder waar meneer/mevrouw de directeur of HR manager! Onderzoeken bij productiebedrijven en verzekeringsmaatschappijen in Duitsland laten zien dat de oudste medewerkers (zeg 60 en ouder) totaal niet onderdoen qua productiviteit.
En dat teams met een goede mix van meerdere generaties tussen jong en oud het productiefst zijn. Als we het al over een kostenpost mogen hebben, dan is het duidelijk dat wie tot latere leeftijd (door)werkt een stuk gezonder blijkt.
Dat wil zeggen, met minder medische zorg toe kan; dus minder kostendruk geeft. Nou u weer…

Profiteren
Laten we ervan profiteren dat kennis en kunde zo lang ‘aan boord’ blijven. Dat we de kans hebben die ervaring over te dragen aan de jongere generaties. Er is al zoveel vakmanschap verloren gegaan! Hoe ontwikkelen wij communicatie in een mix van bestaande (‘oude’) tools en moderne tools. Door mensen met ervaring die altijd hun kennis bijhielden, te blijven inzetten. Hoeveel jongere werknemers en ondernemers niet versteld hebben gestaan van de positieve resultaten van new school en old school plannen… Om het maar in goed Nederlands te zeggen: the YOLD are here to stay (and help us for some more years)!

 

(met dank aan John Parker, The Economist)