Ja, daar lijkt het vaak wel op. Maar…, we baseren ons op wat we zélf van een onderwerp weten. Niet op wat er over een onderwerp bekend is.
Ons brein speelt ons parten en laat ons denken WYSIATI: What You See Is All There Is.
Aldus neuropsycholoog Chantal van der Geest. Uit de dagelijkse communicatiepraktijk ben ik het daar zeer mee eens.
Weinig verstand
Al hebben we ergens weinig verstand van, we hebben er een – stevige – mening over. Alsof we alle feiten kennen en alle kennis hebben.
Zijn ‘we’ dus schuldig aan overmoedig gedrag? Nee, zó werkt ons brein. Misschien is het goed dit te beseffen en de voor jou branchevreemde onderwerpen tóch beter bij de specialist te laten (en te halen)!
Plank
Een voorbeeld: ben je geen communicatie-expert en vraagt iemand je iets over een nieuwsbrief die hij of zij wil maken, wees dan voorzichtig met je oordeel. Want als ‘schrijven’ en ‘communicatie’ niet jouw vakgebieden zijn, dan zou je zomaar de plank – voor die ander! – mis kunnen slaan. Dat kan toch vervelende gevolgen hebben; nietwaar? Op zakelijk en persoonlijk vlak.
Eigen business
Het zal je hetzelfde vergaan in je eigen bedrijf als je dingen doet die niet uit je eigen business voortkomen. Zonde van de tijd die en het geld dat je er op die wijze aan besteedde!
Moet je het extern laten overdoen en dan kost het je extra geld.
Dat had jou eenmaal een kostenpost (in dit geval), ergernis en – waarschijnlijk – een mislukking kunnen besparen.