Soms zie je bij berichten in nieuwsbrieven dat een bepaald artikel niet openbaar is. Er staat ‘Premium’ of er staat een slotje achter. Is dat discriminatie in communicatie?
‘Premium’ – of een slotje – betekent dat alleen abonnees dat artikel kunnen lezen. Terwijl het nieuws is!?
Waarom zou je als bedrijf, dat in zo’n artikel in een vakmedium genoemd wordt, daar blij mee (moeten) zijn? Wil je überhaupt dat jouw verhaal afgeschermd wordt?
Heb je niet liever dat je nieuws en naamsbekendheid bij een zo breed mogelijke doelgroep weerklank krijgt? Dat je boodschap zo maximaal mogelijk wordt weergegeven (aan diezelfde zo groot mogelijke groep)? Correct me if I am wrong…
Dus waarom een nieuwsmedium dan (met willekeur?) kiest om bepaalde onderwerpen achter een inlog te stoppen? Alleen om ‘al die andere (mee)lezers’ te verleiden een abonnement te nemen?
Niet voor een gratis toezending van de ‘gewaardeerde’ nieuwsbrief, maar betalen om álle informatie te kunnen lezen en misschien ook nog een geprinte uitgave te ontvangen. Is dat dan de functie van een nieuwsbrief, het aanjagen van abonnementen?
Maar vooral verbaas ik me erover dat de betroffen bedrijven met betrekking tot hun nieuws c.q. boodschap dit accepteren?! Het is mij een raadsel. Ik wens u goede naamsbekendheid.