Vaak hoor ik mensen zeggen dat ‘het zo gemakkelijk is om snel even een tekst of actie aan te kondigen via hun sociale media, omdat ze overal kunnen volstaan door één tekst te plaatsen’. Helaas, een foute gedachte.

Stel, je wilt via internet meerdere kanalen inzetten om je (potentiële) publiek te bereiken. Even snel eenmaal een tekst maken, overal uploaden en klaar is Kees. Lekker gemakkelijk.

Zou je denken. Maar ieder kanaal heeft zijn eigen toon. Een tekst die je op je website zet moet écht verschillen van wat je via YouTube, Twitter of LinkedIn of zelfs andere websites openbaar maakt.

Bij gebruik van dezelfde teksten doe je jezelf – als je een grotere zichtbaarheid wilt – tekort. Google ziet dergelijke identieke, doorgeplaatste teksten als ‘duplicate content’. Leuk of niet, maar Google zal dat bestraffen met een veel lagere ranking in zijn zoekresultaten.

Dat is dus precies níet wat je wilt.

Mijn tip: Laat je basistekst herschrijven voor de verschillende kanalen. Zorg voor effect!