Deze week werd ik door een ondernemer toch aardig op het verkeerde spoor gezet. Hij zei namelijk dat hij in de stad en regio waarin hij met zijn kantoren werkt meer bekendheid wil.

Oké, dat kon ik volgen. Maar wat hij daarna zei…

‘Dat doe ik’, zei hij, ‘door meer kantoren te openen.’ Nou moet ik eerlijk zeggen, dat mij dát een nogal prijzige manier lijkt om meer bekendheid te genereren?!

Of snap ík het dan niet? Volgens mij kon hij met een veel lagere investering voor een doordacht PR-plan op korte termijn meer effect sorteren.

Tja, uiteindelijk was hij het met me eens dat éérst een ‘campagne’ voeren op de eerste plaats sterk bij zou dragen aan zijn (naams)bekendheid. Dat hij van daaruit uit de regio zóveel meer aanloop naar zijn huidige kantoren zou krijgen, dat uitbreiding zou ontstaan op basis van gezonde groeicijfers.

In plaats van eerst bakken geld uit te geven aan nieuwe resp. over te nemen kantoren, zonder zeker te zijn of je daar meer omzet mee haalt.

Bovendien, door kort achter elkaar relatief veel kantoren te openen, kan de publieke opinie in een stad en regio zich tegen je keren. Daar is niet veel voor nodig. En grote stad of niet, imago’s worden op ‘dorpse’ gronden gemaakt of (nog sneller) gebroken.