“Hè gelukkig, dat heb ik gehad! De tekst voor mijn website heb ik klaar en staat er op!” Herkent u dat? Goed gevoel hè? Helaas, nu begint het pas.
Als schrijven niet je liefhebberij is, ben je blij als je je door de tekst voor je website hebt heen geworsteld. “Hè, hè, pfoeh, dát is gelukkig klaar! Wat een tijd kostte dat!” Dus nu kun je gaan doen wat je het liefste doet: ondernemen. En dankzij de nieuwe site komen nieuwe klanten snel binnen. Is al die moeite niet voor niets geweest…
Nu begint het pas
Maar waarom in de intro ‘Helaas, nu begint het pas!’? Simpel, denk niet dat je na je eerste tekst klaar bent (“Dáár hoef ik niet meer naar om te kijken”). Zoekmachines evolueren en dus zakt een bestaande tekst geleidelijk weg in de ranking. Doe jezelf een – groot – plezier door met regelmaat de tekst op je site aan te passen. Of laat het doen; scheelt jou de ergernis.
En let op, ook je klant verandert; en je concurrent. Wees dat een stap voor. Het is net als met folders, brochures en advertenties. Die vervang of verfris je toch ook op gezette tijden?
Je bent nooit klaar
Dus helaas, je bent nooit klaar (met je tekst en site). Blijf er aan sleutelen. Dan weet je dat je ook voor zoekmachines een site blijft met relevante informatie. Dat scheelt in de ranking. Overigens kan een extra (attentie)stap zijn om een blog te maken. Maar ja, ook díe moet ‘gevuld’ worden. Met regelmaat… Ergo, je bent inderdaad nooit klaar.