Sommige mensen bij grote organisaties leren het nooit. Ze stellen anderen voor om bepaalde stappen te nemen, maar als je logisch nadenkt kúnnen die stappen helemaal niet.

Zo kreeg ik afgelopen week een brief van de UWV onder ogen. Werd van alles in omschreven over inloggen e.d. en toen kwam het volgende: ‘Heeft u geen internet? Ga dan naar een Werkplein. Kijk op www.werk.nl/werkplein naar een vestiging.’

Maar, beste UWV, ik héb toch geen internet…! Vroegen jullie net zelf.

Gelukkig kun je, als je geen internet hebt, ook bellen. Helaas moet je voor de kosten van een 0900-nummer dan wél weer op de website kijken. En ik had toch geen internet…?!

Is simpel en logisch communiceren dan zo moeilijk dat hele volksstammen doorlopend de plank mis slaan? Je kunt je ook afvragen of die briefschrijver of –schrijfster überhaupt wel nadenkt en beseft wat hij /zij neerkalkt. Of is het arrogantie? Zo van ‘waarom zouden we ons inleven in klanten en vanuit zijn/haar perspectief denken?’