Wie kent niet het spreekwoord ‘één zwaluw maakt nog geen zomer’. Dit is een realistische doorvertaling: Eén persbericht is géén persbericht.

Jazeker, een persbericht moet de moeite waard zijn. Je wilt via de media namelijk je klanten, je doelgroep(en), informeren. Heb je eenmaal de aandacht van lezers, luisteraars en kijkers, dan koester en onderhoud je die band.
Want één persbericht is géén persbericht!

Stil de nieuwshonger 

(Vak)Media zoeken permanent naar nieuws en nieuwtjes. Kranten, websites, vakmagazines, radio- en TV-journaals en blogs willen hun lezers/kijkers/luisteraars binden met interessant nieuws. Het is de taak van de communicatieadviseur om uit het interne business-nieuws de highlights en/of haakjes voor de beoogde doelgroepen te halen. Zodat de journalisten hier op kunnen inhaken en uiteindelijk jouw klant wordt bereikt.

Het houdt nooit op

Zijn we klaar als we dat ene persbericht hebben verstuurd? Nee dus. Feitelijk begint het dan. Want je hebt eenmalig de interesse van de journalist gewekt. Zorg dat je hem of haar – met relevant nieuws! – op de hoogte blijft houden. Bouw op die manier, en door contacten op te bouwen, een band op. Schakel je (externe) communicatieadviseur in en laat hem een aanvalsplan voor meerdere maanden maken! Dan ook kun je meten wat de effecten op je omzet zijn. Kortom, zorg dat je zichtbaar blijft!

Nieuws schuilt overal

Bedrijven hebben vaak nauwelijks weet van de schat aan informatie en deskundigheid die zij herbergen. Belangwekkend nieuws, de moeite waard om onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Zoals een belangrijke vinding of een geruchtmakend onderzoek. Of het binnenslepen van een grote buitenlandse order. Er zijn zoveel mogelijkheden, want het nieuws kent vele verrassende gedaanten en gradaties.
Gebruik je interne items op slimme wijze extern. De wereld van media en mediaconsumenten (jouw klanten!) vraagt erom.